Rólunk
Célunk az lenne, hogy megismertessünk veletek pár fontos szabályt, amitől jobbá és biztonságosabbá, másrészről pedig számoddá olcsóbbá tennénk a közlekedést.
Hogy hogyan ? Néhány jó tanács, vagy éppen elrettentő kép és videó, néhány hátborzongató sztori, vagy tönkretett életek.!
Az első gépkocsi baleset
Cougnot gőzmeghajtású kocsija 1771-ben egy bemutatón falnak ütközött. Személyi sérülés nem történt, ugyanakkor az esemény az első gépkocsi-balesetként került be a történelembe.
Honlapunkon egy új sorozatot indítunk a közúti közlekedés és a közlekedésbiztonság iránt érdeklődőknek. A sorozatban az ELSŐK bemutása lesz a cél. Az első baleset, az első áldozatok, az első sebességmérő stb.
Most az első gépkocsi balesetet mutatjuk be. A francia tervező, s egyben tüzérkapitány Nicolas-Joseph Cugnot 1771-ben építette meg első gőzmeghajtású gépkocsiját, mindössze két évvel azután, hogy James Watt feltalálta a gőzgépet (1769). A jármű a „Fardier” 8magyarul: targonca) nevet kapta.
A faszerkezetű, robusztus külsejű, elején hatalmas gőzüstöt cipelő, elöl egy, hátul két kerékkel rendelkező jármű mindössze 3-4,5 km/h sebességre volt képes. A jármű mozgatása egy fűtő állandó jelenlétét tette szükségessé.
A gőzkocsi iránt – melyet akkoriban lokomobilnak is neveztek – a feltételezett hadi alkalmazhatóság miatt a francia hadügyminisztérium is érdeklődött, sőt anyagilag is támogatta annak kifejlesztését (az eredeti tervek szerint mintegy 4 tonna tömegű hadifelszerelés, pl. ágyú vontatására lett volna alkalmas).
1770. november 20-án Cugnot járműve a bemutatón baleset szenvedett: a mozgásba lendült jármű a kaszárnya falának ütközött, s le is döntötte azt. Az eseményt az első gépi meghajtású jármű balesetként tartják számon. A baleset után a jármű fészerbe került, s a feljegyzések szerint nem is használták többé. És még egy érdekesség: a mai „sofőr” szavunk a francia „chauffeur”-ból származik, mely eredeti jelentésében fűtőt jelent.